3. bejegyzés: Interaktív oktatás

Kedves Idelátogató!

Ha egy pedagógus valamit szemléltetni szeretne, sokszor szembesül azzal a ténnyel, hogy nincs meg hozzá a megfelelő eszköze. Ha behoz az osztályba egy nagy kartonpapírt, amire felrajzol egy idővonalat (mégiscsak kézzel fogható, kiragasztható), vagy - maradjunk a környezetbarát megoldásnál, - a táblán teszi ezt: a gyerekek leírják, lefényképezik, esetleg nyomtatva megkapják (de az ugye mennyi meg mennyi papír, és úgyis elhagyják, vagy a táska mélyén hever majd megtépázva, összegyűrve)... de még ennyi próbálkozás után is elmondhatjuk, a diákok nem vesznek részt aktívan a feladatmegoldásban.

Egy kutatás szerint (Edgar Dale, 1969) egy átlagos diák a leadott óra után két héttel a látott és hallott információk 50%-ára emlékszik csak, míg 90%-ára annak, amit mondott és tett.

E. Dale, Audiovisual Methods in Teaching, 1969, NY: Dryden Press kísérlete alapján készült magyar képváltozat (Forrás: Google)

Nehezen mondhatjuk ezek után azt, hogy időpocsékolás volna interaktív anyagot beépíteni az óra szerkezetébe (sokkal inkább megkérdőjelezhető lehetne maga a frontális oktatás).

A következő téma tehát, amivel foglalkozom: az interaktív oktatási alkalmazások.

Ez a tankocka 12. évfolyamosok számára készült a LearningApps nevű weblap segítségével. A balra látható QR-kódot is az oldalról volt lehetőségem letölteni, mivel minden elkészített feladathoz külön kaphat a készítője egyet. Ez abban lehet segítségül egy tanárnak, ha már év elején megkér minden diákot, hogy telepítsenek valamilyen alkalmazást ennek beolvasására, így a házi feladatot is környezetbarátan tudja kiosztani.



Ebben az alkalmazásban összetett feladatuk van a diákoknak: meg kell figyelniük az egyes fizikatörténeti eseményeket, ehhez kell kötniük különböző fizikusokat (leginkább csak vizuálisan, mivel az infófülek segítségével ez az információ adott ebben a feladatban -- szóval leginkább a fizikatörténeti esemény a plusz infó, amit kapnak a fizikushoz, mivel) az összekötés után az adott fizikusok munkásságát kell sorba rendezniük évszázad pontossággal. A fő cél a vizuális kapcsoláson felül a kronológiai sorrend felállítása. Úgy éreztem, mivel a képek többsége valamilyen humoron vagy animált képsoron alapul, így még a játékos feladaton túl is fogékonyak lehetnek a diákok az információra, és a pozitív ingernek köszönhetően könnyebben sajátíthatják el a tudást. 

A feladat leginkább gyakorlásnak megfelelő.

Az oldalon egyébként számtalan interaktív oktatási alkalmazást lehet készíteni (mint például a fogalompárosítás, a csoportba rendezés, a rövid válaszadós teszt, a képen való részek felismerése, a szókereső stb.). Én mindenesetre ajánlom mindenki figyelmébe! :-) 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

8. bejegyzés: Grafikus rendszerezés

7. bejegyzés: Alkalmazd a tudásod

4. bejegyzés: Online tesztkészítés